Omdat een kind zonder motivatie nauwelijks tot leren komt, zal de begeleiding voor een belangrijk deel gericht zijn op de leermotivatie; hoe krijgt het kind weer plezier en vertrouwen in het leren? Uw kind is hierin zelf de belangrijkste informatiebron. Hoe komt het dat sommige dingen niet zo goed (meer) lukken? Waar zou uw kind zelf graag vaardiger in willen worden? Waar liggen zijn of haar sterke kanten? Welke vaardigheden lijken minder sterk ontwikkeld en worden als belemmerend ervaren?
Samen proberen we de goede weg te vinden, zodat de leerling weer snel het gevoel krijgt de touwtjes zelf in handen te hebben. Die autonomie (ik kan het zelf!) is een wezenlijke voorwaarde voor het willen leren. Dit geldt uiteraard ook voor de competentie (ik kan het!) en de relatie (ik voel me veilig in contact met anderen). Uiteraard zal de leerstof ook getraind en herhaald moeten worden. Vanuit verschillende invalshoeken kijken we welke leerstrategieën daarbij het meest succesvol zijn!
Leer- en gedragsgebieden die bij de begeleiding aan bod komen zijn: taal (technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, schrijven, woordenschat, grammatica, Engels, e.a.), rekenen, huiswerk maken, plannen & overzicht, motivatie en zelfvertrouwen. Ook in combinatie met dyslexie, TOS, hoogbegaafdheid, AD(H)D,ASS, selectief mutisme, e.a.
Studenten help ik o.m. met het grip krijgen op de materie, structureren & plannen, examenvoorbereiding en het maken van studieverslagen
Mijn kijk op Remedial Teaching en Coaching:
Remediëren betekent ‘herstellen’. Wat in de meeste gevallen als eerste hersteld moet worden, is het vertrouwen van de leerling in zijn of haar handelen. Hele jonge kinderen gaan doorgaans van alles aan: ze willen de wereld ontdekken en doen dit met veel plezier & enthousiasme. Zij zien geen belemmeringen op hun weg en zijn ervan overtuigd dat alles wat ze aanpakken ook gaat lukken. En zo niet, dan doe je het gewoon opnieuw!
Door signalen uit de omgeving als: ‘Wat ben ik toch trots op je, dat je zo’n mooi cijfer gehaald hebt!’, krijgen kinderen algauw de ervaring mee dat ze niet onvoorwaardelijk goed zijn zoals ze zijn. Daarbij spelen natuurlijk ook ervaringen op school mee, die de druk vergroten om steeds weer optimaal te moeten presteren.
Wanneer het presteren niet voorspoedig gaat, kan het kind zijn of haar eigenacties en resultaten gaan vereenzelvigen met wie hij of zij is. Zoals: ‘Zie je wel dat ik niet slim ben?’ of ‘Ik ben de enige die het niet kan, wat ben ik een mislukkeling!’. Het geloof dat iets gaat lukken zakt weg en daarmee ook het plezier in leren!
Hierbij komt een belangrijk aspect van coaching om de hoek kijken; om dit negatieve proces te doorbreken, worden de krachten en kwaliteiten van uw kind ingezet om tot eigen ontdekkingen, inzichten en oplossingen te komen. ‘Fouten maken’ wordt een belangrijk onderdeel van het individuele ontwikkelingsproces. Zo kunnen het gevoel van competentie (‘ik kan het!’), autonomie (‘ik kan het zelf!’) en relatie (‘ik voel me veilig t.o.v. de ander’), zich voldoende herstellen!
0651273139
jeske.wijdeveld@live.nl
U kunt ook via het contactformulier een berichtje sturen:
Contact formulier